Dr. Mowinckels forum: Kaizers Orchestra: Særemne - KAIZERS | |||||
|---|---|---|---|---|---|
|
Retningslinjer |
Velg avatar |
Medlemmer |
Grupper og ranker |
Søk | |||||
|
Dr. Soldox @ 14. Dec 09 14:43 Mafia member 2 posts | Heihei.
Nå har det seg slik at jeg skal skrive særemne om Kaizers Orchestra. Jeg har søkt og søkt på nettet. Har kommet fram til en del, ikke bare ved å lese andres tanker og menninger, men ved å tolke litt selv. Men, er det noen som vet om neon nettsider el. hvor jeg kan finne en liten oversikt over de forskjellige personene tekstene tar opp, og evt. litt informasjon/tolkninger om dem? Takk på forhånd
| ||||
|
majken @ 14. Dec 09 15:21 Mafia member 158 posts | Bandet og alt runt dem: Kontroll på kontinentet boka.
Tekstene: Våre demoner booklet. | ||||
|
Los @ 14. Dec 09 15:32 Mafia member 320 posts | http://ompatildudor.blogspot.com/
| ||||
|
kaizers4ever @ 14. Dec 09 15:37 Informant 2233 posts | Smart å ha særemne om Kaizers! Fikk ikke lov til det jeg, men vet at det var en eller annen på trinnet som skrev om Kaizers
| ||||
|
Einarab @ 14. Dec 09 15:42 Mafia member 119 posts | foreslår at du også leser denne http://www.dagbladet.no/kultur/2009/07/29/583371.html
denne forumtråden, gå litt ned. Kazzi har skrevet ned det som før lå ute http://www.drmowinckel.com/forum/index.php?cat=1&top=1394
| ||||
|
Maizers @ 14. Dec 09 17:26 Mafia member 37 posts | Modig av deg å velge Kaizers som særemne. Vurderte det selv, men gikk for planken (3 bøker av samme forfatter). Hva slags problemstilling har du utformet?
| ||||
|
Kaizer Chef @ 14. Dec 09 17:37 Mafia member 235 posts | Jeg har også særemne om kaizers! Stilig
| ||||
|
Einarab @ 14. Dec 09 17:42 Mafia member 119 posts | Fikk ikke mulighet til å ha Kaizers jeg.. måtte ha 3 bøker av samme forfatter.! men det gikk jo bra, men ikke i nærheten så spennende:P
| ||||
|
Kaizer Chef @ 14. Dec 09 18:02 Mafia member 235 posts | Tror dere det blir for mye å ha om alle albumene, og se etter connections når det gjelder historiene? Har begynt med arbeidet på Ompa til du dør, og det visst flere personer og detaljer å ta hensyn til enn jeg først trodde
| ||||
|
absint @ 14. Dec 09 18:08 Mafia member 1127 posts | Å ta alle historien kan fort bli veldig mye, og rotete.
Hvis oppgaven din tillater det, så hadde det kanskje vært lurt å ha hovedfokus på OTDD. Siden det er det eneste albumet kaizers selv har gått ut med en forklaring på, så er kanskje det enkest. Men historiene fra evig pint og maestro bør også nevnes, såklart
| ||||
|
Dr. Soldox @ 14. Dec 09 18:21 Mafia member 2 posts | Det er i hovedsak evig pint og maestro jeg tar utgangspungt i. Takk for svar så langt! jeg var heldig, så læreren krevde ikke noen problemstillig. Men jeg kan tenke meg at den vil stå klar når jeg er ferdig med oppgaven
| ||||
|
kaizerblitz @ 14. Dec 09 23:05 Mafia member 408 posts | Jeg tenkte ikke på det en gang jeg! Regnet ikke med at min gamle trønderlærer ville godkjenne det heller. Men jeg skrev om mafia da, og det er jo litt i samme gata. Så hvis du skal trekke den paralellen - altså mellom Kaizers' tekster og mafia foreslår jeg at du leser en bok som heter "Mafiaen i krig" av Tim Newark. Veldig, veldig bra bok. Eventuelt også Gomorra og Gudfaren/Den siste Gudfaren. Men det er jo bare hvis du velger å gå den veien da. Isåfall anbefales de :-)
| ||||
|
Mrs. Vicente @ 15. Dec 09 12:38 Mafia member 123 posts | Tøft at du skal ha særemne om kaizers! Trodde heller ikke at det ville funke, så jeg skrev om noe annet. Men det vi fikk beskjed om var at det var viktig å skrive hvordan et tema blir FREMSTILT i forskjellig litteratur osv, og ikke skrive om selve temaet, slik at man legger vekt på virkemidler og dermed kommer frem til en tolkning av det. da blir det mer i retning av norskfaget. Hvis du skjønner?
Et tips, er at du bør finne en slags problemstilling på forhånd slik at du vet konkret hva du leter etter når du begynner å jobbe med stoffet osv. Det gjorde ikke jeg, og det ble veldig vanskelig å systematisere alt stoffet inn i en problemstilling på etterhånd. Du har jo sikkert en grei oversikt over handlingen fra før, så du kan jo se om det er noe spesielt du vil ta tak i som kanskje også kan finne igjen i annen litteratur, feks noe Kaizers kan ha vært inspirert av osv, eller om noen av tekstene gir deg assosiasjoner til noe osv. Har jo mye med egne tolkninger å gjøre, så det er jo mye litteratur som kan være relevant ut ifra hvordan du selv har tolket og forstått tekstene. Hvis du finner noen slik litteratur, har du jo mer å gå ut ifra når du skal skrive særemnet
Nå vet jeg jo ikke om dere i det hele tatt skal gjøre det samme som oss, og det kan også hende at dette bare ble kaos, men det er i hvert fall de erfaringene jeg har gjort meg etter selv å ha skrevet særemnet
Lykke til! | ||||
|
Nemo @ 17. Dec 09 19:42 Mafia member 34 posts | "Rett film på rett sted -og plutselig har du hatt balkaninspirert rock som levebrød i ti år. Halleluja." - GZ
Fantastisk! Jeg har i etterid også ønsket jeg tok Kaizers Orchestra som særemne, men desverre så jeg lyset for sent. Men skulle jeg ha skrevet om dem ville jeg tatt for meg persongalleriet som kommer frem i tekstene, så jobbet frem historien til de enkelte, forbindelsene mellom de og så sett det hele over et. Hva med å sette opp familietre/mafiarankingen. Husk at Maestro er ikke helt på viddene. Seff Ompa og Evig Pint henger best sammen, men er det ikke på Ditt Skift at bastarden trekkes inn, den som ble tatt inn i varmen av Mr. Kaizer? Dr. Meyer og Clementin, hvem er de? Hvem lengter Clementin etter? Mye å hente her! | ||||
|
petúr @ 17. Dec 09 23:56 Mafia member 30 posts | Jeg tenkte egentlig også å skrive om Kaizers, men det ble for vanskelig å finne en konkkret problemstilling. Så jeg skriver om lyrisk preg i tekstene, sammenheng mellom miljø og tekster og litt om dialekt preg i norsk musikk. Jeg skriver da om Bjørn Eidsvåg, John Olav Nilsen og Tungtvann. Fine kontraster, når jeg får skrevet noe blir det nok et awesome særemne. Tvitvi med ditt. Legg det gjerne ut her etter på.
| ||||
|
Gamle Kristopher @ 6. Jan 10 10:52 Mafia member 2 posts | Høres spennende ut!
Håper resultatet kommer ut på nett når du er ferdi... : ) Å lykke til! ; ) | ||||
|
Kaizer Chef @ 8. Feb 10 21:45 Mafia member 235 posts | Heisann dere! Kunne jeg fått litt hjelp til en ting?
"Tony har en formidavel dobbelgjenger Spor han opp, sett opp en kontrakt, gje han penger Du kan ta en håndfull ut av vår kollekt Du kan bli som folk flest eller du kan bli prest men kom aldri tilbake for her er dine dager talte" Er det Fader Martin som sier dette til Dominique når han kommer for å skrifte? Hva mener han i så fall med dette? Fader Martin er jo korrupt, og røper tyster på Dominique til Monsieur Clavier, så jeg får ikke dette avsnittet helt til å passe inn? | ||||
| |||||